Case: Dansk Blindesamfund fik responsrate på 33 % gennem SMS-kampagne på kold kanvas

Et tilbud om en kalender fyldt med nuttede førerhundehvalpe pushet ud til 4000 kælderkolde leads på SMS blev en succes for Dansk Blindesamfund med en imponerende responsrate på 33,39 procent og en konvertering på 50 procent til faste aftaler.

Siden 2009 har Dansk Blindesamfund udsendt en årskalender med førerhunde. Kalenderen udgør en væsentlig indtægtskilde for foreningen, der støtter blinde og svagsynede til selvstændige og aktive liv.

Kalenderens koncept er ens på tværs af Danmark, Sverige og Norge, men hvert land sætter sit eget præg på produktet ved at inkludere lokale hvalpe.

Kalenderen er oprindeligt udviklet af Norges Blindeforbund, men siden 2009 har Synsskadedes Riksforbund i Sverige og altså Dansk Blinde-samfund i Danmark været med i udviklingen af førerhundekalenderen som et fælles produkt for at reducere udgifterne og optimere indtjeningen hos de nordiske blindeforeninger. Hvert land har så tilpasset kalenderen med et nationalt islæt, så den danske kalender rummer danske førerhundehvalpe og historier med afsæt i Danmark.

Siden den første lancering af den danske kalender i 2009, har markedsførings-strategien for kampagnen ændret sig fra et analogt fokus til at inkludere digitale kanaler. Men kalenderen er stadig et fysisk produkt, der leveres direkte til postkassen.

Dansk Blindesamfund, der fylder 112 år i år, har i mere end 70 år uddannet førerhunde og de 65.000 bidragsydere er da også svært begejstrede for hundene og den årlige kalender. Alle bidragsydere får tilsendt kalenderen hvert år i oktober og her lå responsraten på 32 procent. Derfor var overraskelsen også enorm, da de første resultater på SMS-kampagnen dukkede op.

”Vi kneb os da i armen og kontrollerede tallene en ekstra gang. Vi vidste godt, at kalenderen er et stærkt produkt og vi har altid haft en solid respons, men at kælderkold kanvas responderede så godt, kom bag på os”, forklarer Christina Hammer, der er indsamlings- og engagementschef i Dansk Blindesamfund.

Fra kolde kanvas til faste aftaler

En SMS med et budskab, der fremhæver værdien af en potentiel donation og tilbud om en gratis kalender, gav imponerende resultater for Dansk Blindesamfund.

På baggrund af den gode responsrate koblede Dansk Blindesamfund en telemarketingindsats på SMS-kampagnen og begyndte at ringe faste aftaler. Da kampagnen blev gjort op var halvdelen blevet nye faste bidragydere.

Gennem årene har strategien for kalenderen ligget rimelig fast med udsendelse til bidragsyderne i databasen og traditionel printannoncering og indstik i dag- og ugeblade til indtræk af nye leads. Hertil er kampagner på sociale medier kommet til. Responsraterne på print og indstik er imidlertid kun gået én vej og den læring førte til et kursskifte i 2021, hvor foreningen besluttede at gå SMS-vejen til indtræk af nye leads.

”Det handler jo først og fremmest om at have et attraktivt produkt, som folk gerne vil have. Dernæst har du en ganske kort SMS til at forme dit budskab klart og præcist. Endelig handler det jo også om at kende sin målgruppe, vide hvem de er, hvor de er og hvad de køber ind på – og så kan vi sende SMS’en afsted”, forklarer Christina Hammer.

Sidste år øgede Dansk Blinde-samfund antallet af nye SMS-leads til 6.000 stk. og fik en tilsvarende responsrate.

”Man kan så spørge sig selv, hvorfor vi ikke bare banker den op på 10.000 eller 20.000 leads. Men det handler jo også om at kunne varetage de mange leads ordenligt, have budget til telemarketing, fordi gruppen reagerer rigtig godt på tilbuddet om at blive fast bidragyder og så tilbageløbet ind i teamet. Vi er et lille team og vi går op i god kundeservice og god tid til samtalen med den enkelte bidragyder og det kan vi ikke levere, hvis vi kommer op i den skala”, siger Christina Hammer.

Nyttig, nuttet og altid synlig i hjemmet

”Styrken er selvfølgelig, at kalenderen både er nyttig og nuttet. Så er det altså også en enorm styrke at være tilstede på folks opslagstavle året rundt. Hver måned vender de et blad, glæder sig over den ny hvalp og historierne om hvilken forskel førerhundene gør. Den tilstedeværelse har en uvurderlig værdi for os”, siger Christina Hammer.

Hun er ikke i tvivl om, at Dansk Blindesamfund kommer til at arbejde meget mere med SMS-marketing de kommende år.

”Jeg skæver meget til kommercielle brands blandt andet inden for smykker og mode, som har en meget professionel og virkelig præcis og effektiv kommunikation via SMS eller messenger. De dygtige giver mig følelsen af venskab og indsigt i mine behov. Det er virkelig effektivt at ligge med sin budskaber mellem sms’er fra familie og venner eller mellem messenger-tråde. Næste modige skridt er at turde tage fravalget og holde op med at sende almindelig brevpost til dem, der responderer bedst på SMS og møde bidragyderne på deres foretrukne platforme. Det er en svær beslutning, når mere end 80 procent af vores donationer fortsat kommer via girokort”, siger Christina Hammer.

Christian Sophus Ehlers

Jeg hjælper medlemsorganisationer, NGO’er, partier og fagforeninger med at få flere medlemmer, støtter og digitale handlinger.

Previous
Previous

Fem tilgange til forudsigelse af medlemsfrafald. Og hvordan du kan bruge dem.

Next
Next

Otte rettigheder til jeres donorer