Ehlers & Elberth – Videreuddannelse for journalistiske og klassiske kommunikatører
Bliv klædt på til at kombinere klassisk kommunikation, journalistik, sociale medier, marketing, AI og tværmedial strategi.
Er du in between jobs, eller på vej videre fra en stilling til en anden? Du har måske dit stærke fundament i journalistik, klassisk kommunikation eller en anden faglighed, og du mangler relevante byggesten til dit CV og din praksis for at kunne varetage din fremtidige rolle – hvor du i højere grad skal kunne kombinere det klassiske med det, der foregår digitalt, AI-understøttet arbejde, analog eksekvering og tværmedial kommunikation?
På Ehlers & Elberths videreuddannelse lærer du at forstå hele mediebilledet, arbejde på tværs af platforme og skabe kommunikation og marketing, der virker – offline og online. Du lærer at lave kommunikations- og kanalstrategi og arbejde strategisk og taktisk med kommunikation som overbygning på det, du kan i forvejen. Du får viden om, hvordan fremtidens kommunikationsafdelinger skal arbejde, hvilke kompetencer du og dine medarbejdere eller kolleger skal have, og hvordan I arbejder strategisk, taktisk og eksekverer optimalt i et mediebillede, der konstant ændrer sig. Vi fokuserer på omsættelighed, faktiske færdigheder og viden, du kan tage i anvendelse med det samme. Undervejs møder du beslutningstagere og arbejdsgivere, der giver indsigter og pitcher konkrete jobmuligheder direkte til dig og holdet, og du kommer igennem en fiktiv jobsamtale, hvor du bliver udfordret på en evt. kommende rolle som kommunikations- og pressechef eller bare tværmedial kommunikatør.
En overbygning til det klassiske håndværk
Det klassiske kommunikations- og journalistiske håndværk er stadig både væsentligt og vigtigt – men det rækker sjældent alene. I dag kræves der kompetencer i at arbejde langsigtet strategisk, med kommunikation, der skal have levetidsværdi og flytte målgrupper, tværmediale og digitale kampagner, AI, marketing, fundraising og helhedsforståelse af kommunikation på tværs af medier. Uddannelsesforløbet bygger oven på dit solide fundament og giver dig dokumentérbare, efterspurgte kompetencer.
I uddannelsesforløbet får du
Viden og træning i, hvordan man bør tænke som kommunikatør på tværs af alle discipliner, viden om mediebilledet – og hvor effekten faktisk skabes og måles.
Viden om, hvordan vi som kommunikatører flytter mennesker til opfattelse og handling.
Viden om tværmedial kommunikation – hvordan historier og budskaber flytter sig på tværs af platforme (fx earned, owned, paid, shared) og hvad der er af muligheder for at skabe effekt.
Træning i praktisk AI, sociale medier, digital strategi og tværmedial kommunikations- og kanalstrategi
Indsigt i fundraising og organisationskommunikation, der er afgørende vigtig, hvis du vil have foden inden til en stilling i NGO’er og civilsamfundet. Du lærer at koble fortælling, data og kanaler til konkrete konverteringsmål (leads, medlemmer, donationer)
Metoder til at koble klassisk pressearbejde og journalistik med digitale og analoge greb og kampagner – fra medieplan til landingpage og nyhedsbrev/flow.
Viden om, hvordan den moderne kommunikationsafdeling ser ud, og hvad det betyder for alle de discipliner kommunikationen skal favne. Vi gennemgår roller, processer, og KPI’er.
Et certifikat, der dokumenterer din nye ballast og styrker dit CV.
Et netværk du kan trække på til problemstillinger og udfordringer du møder – og hvor du erfaringsmæssigt efterfølgende gør brug af de andre uddannelsesdeltagere.
To erfarne facilitatorer og undervisere, som giver dig totaloverblikket, konkret sparring på dine cases og en “livline” i overgangsperioden mellem job.
Hvem er du?
Du er ikke i en fast stilling, hvor du skal bruge uddannelsen til at blive der, hvor du er. Du er på vej videre fysisk, mentalt eller in between jobs. Du er i en situation, hvor du har opdaget, at du er nødt til at supplere dit CV og dine kompetencer med en bredere viden og forståelse af mere kommunikationsstrategi, mere digitalt, mere AI og mere tværmedial kommunikation. Du er måske i et outplacement-forløb, eller du har bare brug for fortroligt at kunne udvikle dig ud af dit nuværende job. Uddannelsesforløbet er fortroligt, så du kan deltage uden at skulle overveje, om det forringer dine nuværende muligheder, og du kan fokusere på at styrke dem.
Hvilke jobs kan du i højere grad varetage med ballast fra uddannelsesforløbet?
Med uddannelsesforløbets kompetencer bliver du bedre rustet til at søge stillinger som:
Kommunikationschef eller Kommunikations- og Pressechef med ansvar for strategi og tværmedial tilstedeværelse.
Pressechef eller redaktionschef, der kombinerer klassisk presse med digitale platforme.
Fundraising- eller kampagnechef, der binder online og offline sammen i én strategi – og arbejder typisk i en NGO, interesse,- medlemsorganisation eller i civilsamfundet.
Public Affairs- eller kommunikationsrådgiver på strategisk niveau – på tværs af organisationer.
Program- eller projektchef i organisationer, NGO’er eller medlemsforeninger med ansvar for kommunikation og påvirkning.
Digitale lederroller (fx Head of Content/Channels/mediedirigent, mv) med mandat til at bygge bro mellem klassisk og digital kommunikation, marketing, fundraising og IT/CRM.
Sådan arbejder vi i uddannelsesforløbet
Vi mødes til undervisning og netværk syv gange over tre måneder og tager fat i aktuelle emner:
Strategi, kommunikation på tværs af medier, AI i kommunikation, fundraising, sociale medier, branding og medieforståelse og meget mere.
Alle bidrager aktivt med cases, udfordringer eller indspark.
Vi træner teknik, formidling og præsentation, så du kan bruge din nye viden i praksis.
Arbejdsgivere pitcher deres åbne stillinger og projektmuligheder direkte til uddannelsen – som en omvendt Løvens Hule.
Vi får indspark fra dygtige oplægsholdere og trænere, der agerer på et højt niveau og er vant til at klæde målgruppen på med hands-on metoder.
Vi arbejder med fortrolighed. Du skal kunne deltage uden at din arbejdsgiver eller kolleger får at vide, at du deltager.
Fagligt afsæt og facilitering
Christian Sophus Ehlers og Benjamin Rud Elberth leder Uddannelsesforløbet med undervisning, oplæg og sparring. Vi sikrer, at indholdet tager afsæt i de nyeste tendenser og praktiske cases – og at du altid går hjem med værktøjer, du kan bruge med det samme. Efter endt uddannelsesforløb får du et uddannelsescertifikat på, at du har deltaget og – efter ønske – en personlig udtalelse fra os med beskrivelse af, hvad du har gennemgået.
Din forberedelse og arbejdsmængde mellem kursusgange
Du vil blive bedt om at bruge 3-5 timers aktiv læsning og lytning før hver kursusgang, så du får teorien, inden vi arbejder med emnet. Det vil primært være opdaterede artikler, indlæg, uddrag af bøger og podcastafsnit.
Pris
kr. 19.995 + moms
Datoer for Uddannelsesforløbet
Glæd dig til sparring, læring og personlig udvikling følgende dage – Vi har gæsteoplægsholdere inden for hver del:
Onsdag den 18. februar – Intro til kommunikation som disciplin. Hvordan laver man en strategi i et fragmenteret mediebillede? Hvordan flytter vi mennesker til opfattelse og handling?
Mandag den 23. februar – Sociale og digitale medier. Hvordan arbejder man med sociale og digitale medier som understøttelse til PR, PA og corporate kommunikation? Tværmedial kommunikation. Sådan laver du tværmediale tryk og kampagne.
Onsdag den 2. marts – Public Affairs som disciplin. Hvordan arbejder man i krydsfeltet mellem brand, medlemmer og interessenter? Hvordan flytter man holdninger og bedriver interessevaretagelse på tværs af medier? Målinger på de tre brandbundlinjer, medlemsundersøgelsen, stakeholderanalysen, befolkningsundersøgelsen.
Onsdag den 11. marts – AI og kunstig intelligens. Hvordan afdækker man behov i organisationen og implementerer de værktøjer der giver mening? Hvordan kan kommunikatør, pressemedarbejder og øvrige bruge AI?
Onsdag den 18. marts – Markedsføring, medlemshvervning og fastholdelse, fundraising. Hvordan arbejder man ”kommercielt” med at konvertere privatpersoner til støtter, medlemmer, kunder og abonnementer – og hvorfor det er vigtigt.
Mandag den 23. marts – Hvordan bygger man en kommunikationsafdeling med presse, PA og uden siloer? Hvilke kompetencer skal der være til stede. Hvordan ansætter du og finder de rette kompetencer.
Onsdag den 8. april – Eksamen. Den fiktive jobansøgning og interview inkl. kommunikationscase. Arbejdsgiverens pitch.
Alle dage fra kl. 16.00 – 21.00.
Venue for uddannelsesforløbet
Vi mødes i de samme flotte lokaler centralt i København. Endelig location opdateres her på siden, når vi nærmer os. Allerede tilmeldte deltagere får besked direkte.
Der er fuld forplejning under uddannelsesforløbet, og vi slutter af med let aftensmad. Særlige behov (allergener mv.) angives ved tilmelding.
Sådan kommer du med
Vi optager maksimalt 15 deltagere, der vil udvikle sig og bidrage aktivt afhængigt af, hvem der søger optagelse.
Send 20-25 linjer om dig selv og din motivation til ehlers@christiansophus.dk cc benjamin@elberth.dk senest 15. januar 2025. Skriv “Ansøgning: Videreuddannelse” i emnefeltet.
Er du i tvivl?
Ræk endelig ud til Benjamin eller Christian på mail eller telefon og hør flere detaljer.
Ehlers & Elberth uddannelse giver dig overbygningen til at navigere sikkert i hele kommunikationslandskabet – og det åbner døre til dit næste job på et højere niveau.
OM KURSETS FACILIATORER
Benjamin Rud Elberth er kommunikationsrådgiver på tværs af medier med afsæt i digitale og sociale medier. Han rådgiver som oftest politiske kunder, ministerier, styrelser, komplekse organisationer eller interesseorganisationer.
Christian Sophus Ehlers er selvstændig rådgiver for førende medlems, interesse- og indsamlingsorganisationer i Danmark. Han rådgiver NGO’er, foreninger og fagbevægelsen, når det handler om at få flere medlemmer, donationer eller digitale handlinger til den sag, de arbejder for