Opprioritér jeres gamification-game!

For de fleste NGO’er, indsamlingsorganisationer og medlemsorganisationer er gamification marketing en overlegen marketingkanal. Men organisationerne bør markedsføre deres gamification langt bredere end tilfældet er i dag. Og NGO’er og medlemsorganisationer bør frem for alt arbejde langt mere strategisk mere databerigelse gennem gamification.

Gamification marketing har de sidste år gået sin sejrsgang blandt NGO’er og medlemsorganisationer.

Spil, test, quizzer og tilsvarende har vist sig som en uhyre effektiv metode til at skabe af engagement - og rent kommercielt til generering af leads - blandt humanitære, sygdomsbekæmpende, dyre, natur- og miljø og mange andre typer af foreninger, NGO’er og interesseorganisationer.

Jeg ved det, for jeg har været en del af det siden starten.  

For god gamification marketing kan hjælpe med at øge bevidstheden om en organisation eller NGO og dets formål.

Store, mellem og små NGO’er og medlemsorganisationer har i flere år arbejdet med gamification marketing som en af de mest effektive tilgange til leadgenerering - og dermed til medlemsvækst. Men mange NGO’er og medlemsorganisationer kan med fordel arbejde mere med databerigelse af eksisterende støtter og medlemmer.

For eksempel kan man oprette et spil, hvor spilleren skal løse opgaver, der er relateret til organisationens formål, såsom at lære om miljøbeskyttelse eller at hjælpe fattige børn. Dette kan hjælpe med at øge interessen og forståelsen for organisationen eller NGO’en, hvilket kan føre til flere støtter og medlemmer.

Aktivér psykologiske reaktioner

Som mennesker elsker vi spilelementer. Vi elsker konkurrencer. Det er ganske enkelt dybt forankret i den menneskelige hjerne og i vores psykologi. Og fordelene ved gamification marketing er for NGO’er og medlemsorganisationer nærmest uendelige:

  • Markant højere konverteringsrater

  • Mere relevante leads, fordi de typisk er skabt i en relevant kontekst.

  • Lavere CPA

  • Mere time-spend-with brand - og listen kan fortsættes. 

NGO’er kan med gamification ganske enkelt skabe mere interaktion med deres støtter og aktivere psykologiske reaktioner, der bevæger sig ind i neuromarketing og er noget nær det perfekte match for de NGO’er og medlemsorganisationer, der arbejder for en sag der vækker stærke følelser blandt deres støtter og medlemmer. 

Alt det er ingen nyhed for de fleste indsamlingsorganisationer, medlemsorganisationer og NGO’er. De har i årevis vendt sig mod gamification, når de skulle bruge leads til videre opgardering til medlemskab eller fast støtte.

Typisk med gamification som et element i en 2-steps kampagne, de har markedsført på navnlig Facebook, efter denne simple tilgang:

1. At genere relevante leads til en lav pris
2. Opfølgning og bearbejdning af leads  – typisk med brug af telemarketing.  


NGO: Brug flere kanaler til markedsføring af din gamification!
Som nævnt i eksemplet ovenfor har gamification marketing hos NGO’er og medlemsorganisationer de sidste år været brugt navnlig i kombination med Facebook som den helt centrale markedsføringkanal – og generelt med overvældende positive resultater.  

Men de sidste år, er der slået revner i glansbilledet.

Jeg ser det hos flere af de NGO’er og medlemsorganisationer, jeg rådgiver.

Facebooks algoritme ER blevet mindre effektiv. Der skal i dag flere visninger til at skabe en donation eller en gamification sign-up, hvilket samlet set betyder at det bliver dyrere, navnlig set ift. tidligere.  

De mindre og små NGO’er og indsamlings- og medlemsorganisationer, som har Facebook som deres primære salgskanal for deres gamification, har fået det sværere. Vel at mærke uagtet, at gamification marketing fortsat leverer bedre resultater, end andre typer marketinghandlinger.

Hold nu op med kun at bruge Facebook
Omvendt er udfordringerne mindre for store NGO'er og organisationer. Det er organisationer, der i forvejen har store dataset at arbejde med, når de laver digital gamification marketing.

Herfra skal lyde en stor opfordring til alle NGO’er og medlemsorganisationer:  

Hold op med KUN at bruge Facebook til markedsføring af din gamification. Vær kreativ. Eksperimenter med flere kanaler:

Pinterest, TikTok og Snapchat har alle CPM-priser, som er markant lavere end Facebooks.  

Så her er en mulighed, for samme budget, at opnå signifikant flere visninger af dit spil, din test eller din quiz og dermed styrke dine resultater. Eller hvad med at markedsføre dit spil via store landsdækkende medier?

Bruger I som NGO eller medlemsorganisation flere, andre og alternative kanaler når de markedsfører jeres gamification, opnår I også en anden markant fordel, der ikke kan undervurderes:  

I når ud til andre brugere end de kendte Facebook-segmenter!

Allerede kendte brugere er et stort problem for nogle af de store NGO’er:

De når på Facebook de samme 2 millioner mennesker, og mange medlemsorganisationer er udfordrede af igen og igen at genere de samme leads i deres gamification kampagner.

For slet ikke at glemme de forandringer, der har været på Facebook – dvs. kampen mellem Apple og Facebook og den berømte og berygtede iOS-opdatering.

Her har mange NGO’er og medlemsorganisationer set et dramatisk fald i deres gamification-performance med Facebook som markedsføringskanal.

Sæt turbo på jeres databerigelse!
Jeg ser også ubegribeligt mange NGO’er og medlemsorganisationer som slet ikke arbejder med gamification til berigelse af data om deres nuværende støtter og medlemmer.

I mange tilfælde mangler organisationerne værdifuld viden om deres medlemmer og støtter. Det kan være alt fra e -mail, telefonnummer, præferencer, donationsovervejelser, behov, ønsker til kommunikation, demografi osv.

Men ved at arbejde systematisk med gamification kan medlemsorganisationer opsamle mere data fra egne medlemmer og eksisterende støtter. 

Det rette gamification set-up til databerigelse af eksisterende medlemmer kan hjælpe NGO’er og medlemsorganisationer med at fastholde, opgardere og værdimaksimere deres nuværende  donorer – og dermed bevæge deres støtter og medlemmer fremad i deres donationsrejse hos dem.

Med stigende forbrugerusikkerhed i forhold til dataindsamling fra tredjepart kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt der er, at man som NGO og medlemsorganisation selv opsamler og dermed ”ejer” data om sine medlemmer og støtter.

Hvorfor er data så vigtigt for NGO’er og medlemsorganisationer, tænker du måske?

Min klare oplevelse er, at jeres støtter og medlemmer har store forventninger til jer.

De forventer, at I som organisation kan forudse deres behov og ønsker. At I ved hvem de er, og hvorfor den enkelte støtter netop jer.

Og af den grund er det absolut afgørende, at I som NGO eller medlemsorganisation kender jeres støtters og medlemmers præferencer. Og dermed kan gøre det lettere både at målrette budskaber til den enkelte og opsamle indsigter om deres donorpræferencer.

Data er indsigter og viden, der kan hjælpe NGO’er og medlemsorganisationer med at tage informerede beslutninger på lang sigt.

De bedste organisationer jeg hjælper, bruger aktivt data indsamlet med gamification til at kommunikere skræddersyede budskaber, der reaktiverer støtter og medlemmer, som er inaktive og som dermed er i fare for frafald.

Læs lige den sætning igen: Det er muligt at reaktivere passive støtter og medlemmer med gamification. Dermed kan I dramatisk reducere churn.

Den billigste måde at erhverve medlemmer og støtter på, er som bekendt ved at fastholde dem, man allerede har. Og det kan gamification marketing hjælpe med.

Christian Sophus Ehlers

Jeg hjælper medlemsorganisationer, NGO’er, partier og fagforeninger med at få flere medlemmer, støtter og digitale handlinger.

Previous
Previous

Otte rettigheder til jeres donorer

Next
Next

Case: Hvordan Støt Brysterne aktiverede Facebook Challenges som motor for leads og donationer