Mikrodonationer: Når små bidrag gør en stor forskel
Mikrodonationer via erhvervspartnere vinder frem som en effektiv metode til at indsamle penge - og af til også leads. Samtidig giver microdonationer gennem erhverspartnere mulighed for at understøtte og opbygge langvarige partnerskabsrelationer: I tillæg til klassiske erhvervsdonationer opstår merværdi i form at meningsfulde værditilbud til virksomhedens privatkunder. Her er fem eksempler.
DSB, Saxo.com, DBU, Miinto og H&M.
Alle er eksempler på store B2C-brands, der stiller deres websites og store online kundeflow til rådighed for deres NGO-partneres microdonationer.
Mikrodonationer er, som navnet nok antyder, små pengebeløb på typisk mindre end 20 kroner, som folk får muligheden for at donere i forbindelse med et køb.
Fra erhvervsdonorer til microdonationer
Det interessante ved mikrodonationer via erhvervspartnere er, at det ikke længere handler om en enkelt, stor donation fra en virksomhed. I stedet handler det om at aktivere partnerskabet i en vedvarende strøm af små donationer fra virksomhedens kunder: Virksomheden stiller sine sin online platform og dermed sine kunder til rådighed for NGO’erne.
Mikrodonationer via erhvervspartnere har potentiale til at ændre måden, vi tænker på velgørenhed og samarbejde mellem forskellige sektorer - og i relation til verdensmålene. De kombinerer små bidrag fra enkeltpersoner med styrken ved vedvarende partnerskaber mellem NGO'er og erhvervslivet.
Som når DBU for nyligt annoncerede, at man vil tilbyde microdonationer til UNICEF i forbindelse med køb af billetter til fodboldlandskampe.
Microdonationer adskiller sig fra store donationer, fordi de er små og mange mennesker bliver eksponeret for dem. Selvom hver enkelt donation måske virker lille, kan de små beløb hurtigt løbe op og udgøre en betydelig støtte.
Og samtidig sker der noget smukt internt i organisationerne: Microdonationer via erhvervspartnerskaber bygger nemlig bro mellem erhvervspartnerskaber/ erhvervsfundraising og over til privatfundraising.
Lethed og convinience
En af grundene til, at mikrodonationer succes hos en række førende NGO’er, er, at det er nemt for forbrugeren at tage del i. Både fordi det ikke er en kæmpe sum, der bliver efterspurgt, men nok så vigtigt, også fordi de bliver efterspurgt på et tidspunkt, hvor kreditkortet allerede er fremme.
Meget centralt er det, at microdonationer i praksis fjerner en væsentlig psykologisk barriere for at donere: At det er ”besværligt” for mig at taste de 12 cifre på mit Visakort. At det er besværligt for mig at skrive min CVC-kode.
Og hvad var det nu udløbsdatoen på mit dankort var?
Microdonationer via erhvervspartnere handler i høj grad om lethed og om convinience for forbrugerne.
Tilbydes jeg som potentiel doner mulighed for at donere, når jeg alligevel er i gang med et betalingsflow - med at købe en vare, jeg alligevel skal have - så øges dramatisk chancen for, at jeg vælger at donere, simpelthen fordi det er let for mig.
Microdonationer via erhvervspartnere der arbejder med online B2C-salg er særligt relevant, fordi disse sites har en meget stor trafik og rigtige mange konverteringer. Det kan vi som NGO’er drage fordel af.
DSB og Dansk Røde Kors: Mikrodonation ved den virtuelle kasse
Prøv at tænk tilbage til sidste gang, du købte dine togbilletter online hos DSB.
Husker du, hvordan du blev spurgt, om du ville give 5 kr til UNICEF og deres arbejde med at give rent vand til udsatte børn?
Eller til Dansk Røde Kors indsats, der skal give udsatte børn gode ferieoplevelser?
Bemærk, at opfordringen til at donere på dsb.dk skete, mens du alligevel var ved at betale for dine billetter, og og derfor havde dit kreditkort (eller MobilePay) klar i hånden.
En mikrodonation placeret ved den virtuelle kasse, gør det nemt for forbrugeren at sige "Ja, selvfølgelig, lad os gøre en god gerning i dag" uden det store besvær.
5 kr. lyder måske ikke af meget, men når man ser på DSB’s hjemmesidetrafik og alle de billetter, de sælger, løber det hurtigt op.
Nemt, bekvemt og meningsfuldt: H&Ms og UNHCR samarbejde
Et andet eksempel på en mikrodonation, du muligvis er stødt på i din hverdag, er H&Ms samarbejde med UNHCR.
Når du er klar til at betale for dit tøj, bliver du ikke kun mødt med smilende kassemedarbejder, du får også en mulighed for at gøre en forskel. I stedet for blot at afslutte dit køb bliver du spurgt, om du vil foretage en mikrodonation til UNHCR.
Dette er præcis, hvad mikrodonationer handler om. Det er nemt, det er bekvemt, og det føles intuitivt og meningsfuldt.
Det er ikke mere end 5, 10 eller 20 kr., vi bliver adspurgt om, vi vil donere, men dette lille bidrag fra os og tusindvis af andre kunder, der hver dag handler i H&M-butikker verden over, akkumuleres hurtigt til en betydelig støtte til UNHCR's arbejde med at hjælpe flygtninge rundt om i verden.
Miintos ‘karmaknap’ samler 800.000 kroner ind til Røde Kors årligt
Miinto.dk, en platform for modetøj, implementerede i 2017 en funktion på deres hjemmeside, de valgte at kalde 'karmaknappen'.
Når kunderne var ved at betale for deres varer, blev det gjort nemt for dem at foretage mikrodonationer til Røde Kors, ved blot at klikke på karmaknappen.
Selvom Miinto.dk tidligere havde samarbejdet med Røde Kors, blev 'karmaknappen' en banebrydende måde at gøre velgørenhed til en naturlig del af shoppingoplevelsen. Den enkelte funktion viste sig at være en kæmpe succes. Hvert år samler knappen omkring 700.000-800.000 kr. ind til Røde Kors. Omkring 5% af Miinto.dk's kunder vælger at støtte gennem denne knap.
Ved at tilbyde en praktisk 'et-klik' donationsmulighed har Miinto.dk skabt en positiv forbindelse mellem modeverdenen og velgørenhed. Forbrugerne gerne vil hjælpe, når det er let og enkelt.
Saxo.dk: Del læseglæden med udsatte børn
Når du træder ind i Saxo.dks verden af bøger og litteratur, finder du noget helt særligt. Ved kassen bliver du mødt af en hjertevarmende mulighed - en 'donationsknap' med de bevægende ord 'Hjælp verdens udsatte børn med at lære at læse'.
Den står der, lige ved siden af din købsknap, og den giver dig muligheden for at donere 10, 20 eller 50 kroner. Og det er en påmindelse om, hvordan kampagner kan skabe en direkte forbindelse til det, du allerede er i gang med at gøre.
Når du er midt i at erhverve en ny bog, er det et fantastisk kommunikationsgreb fra Saxo.dk og UNICEFs side at opfordre kunden til at dele sin læseglæde med andre. Med et enkelt klik er det nu muligt at dele passionen med verdens børn, der længes efter muligheden for at lære at læse. Det er et samarbejde om microdonationer, der i sommeren 2023 rundede 4. millioner kroner til UNICEF Danmark.
Her er historien om UNICEFs donationsknap på Saxo.com
Fire gode råd til, hvordan I sikrer, at I deler en fælles mission i et partnerskab om mikrodonationer
Mikrodonationer kan, trods deres ydmyge størrelse, flytte bjerge. Nøglen til at skabe meningsfulde og vellykkede samarbejder, er at være sikker på, at I deler en fælles mission og værdier med de virksomheder, I indgår partnerskaber om mikrodonationer med.
Her er nogle skridt og overvejelser, der kan hjælpe jer med netop dette:
1. Er mission og vision i overensstemmelse?
Start med at undersøge nøje, om jeres potentielle partner deler jeres overordnede mål. Tjek, om jeres missioner og formål passer godt sammen.
2. Undersøg værdier og etik
Gå i dybden med partnerens værdier og etiske retningslinjer. Er de i overensstemmelse med jeres kerneværdier? Dette inkluderer bl.a. vurdering af deres holdninger til spørgsmål som bæredygtighed og socialt ansvar.
3. Forretningspraksis
Tag jer tid til at undersøge, hvordan den potentielle partner driver sin forretning. Er der nogen alarmklokker, som ringer, i forhold til overholdelse af love og regler, eller er der tvivlsomme forretningsmetoder, der kan skade jeres omdømme? Det handler om due diligence.
4. Hold kommunikationskanalerne åbne
Regelmæssig kommunikation er nøglen til et vellykket partnerskab også når det gælder microdonationer. Opret systemer for, hvordan I vil udveksle feedback og evaluere samarbejdet løbende for at sikre, at I fortsat er på bølgelængde.