Nudge - nudge: Børnetegninger og andre kreative greb indsamler millioner
Med lige dele kreative greb og adfærdsdesign har IRMA indsamlet over 2.2 millioner til Mødrehjælpen alene i 2021.
Jeg synes, at vi som kommunikatører og kampagnemagere skal fejre de af vores kollegaer i indsamlingsbranchen, der laver de flotte, kreative og nyskabende kampagner.
Og lad det være sagt med det samme: Jeg er en stor beundrer at det kampagnearbejde man laver hos Mødrehjælpen med og uden partnere.
Eksempelvis steg de donationer Mødrehjælpen modtager via Irmas flaskeautomater med +20 pct., fordi automaterne blev dekoreret med tegninger fra børn, hvis familier har fået hjælp fra donationerne. Ret godt set, testet og eksekveret, synes jeg.
Irma har gennem en årrække samarbejdet med Mødrehjælpen, hvor kæden har gennemført forskellige aktiviteter til fordel for organisationens vigtige arbejde for udsatte familier.
De største indtægtskilder er pantautomaterne, hvor kunderne kan vælge at donere deres pant til Mødrehjælpen, og ikke mindst kunstplakater skabt specielt til formålet af en række af tidens førende kunstnere: Idaholm, Kunstsalonen, Martin Jørgensen, Line Jensen, HuskMitNavn ogMormor.
De har alle gerne ville støtte mennesker, hvor livet har taget en drejning og givet særlige udfordringer.
Men jeg er også begejstret for IRMA og Mødrehjælpens Mandel-kampagne. Som jeg skriver lidt mere om her.
I alt har Irmas kunder støttet Mødrehjælpen for et samlet beløb af kr. 2.290.000 - alene i 2021 - en stigning på 11 pct. i forhold til året før.
Læs også: Disse indsamlingstendenser vil vi se mere til i 2022