Gratis annoncering til NGO’er hos Google For Nonprofits
»Hvad er dine bedste tips til markedsføring, hvis man er en lille velgørende organisation?«
Det spørgsmål får jeg ofte.
Mange gange fra mindre og mellemstore NGO’er- og medlemsorganisationer.
Jeg synes, spørgsmålet rammer plet, for hvor bør du egentlig starte for at få mere synlighed om din sag, hvis du sidder i en lille, måske endda hovedsageligt frivilligdrevet organisation? 🤔
Hvor du hverken har penge eller know-how🤷♂️♂︎
Min oplevelse er, at for små NGO’er, medlems- og interesseorganisationer kan det være svært at finde de nødvendige ressourcer og viden til at omstille sig til den stigende digitalisering.
Til spørgsmålet kan jeg sagtens komme med et langt svar og give mange forskellige råd, afhængig af den specifikke kontekst I har hos jer.
MEN - hvis jeg kun må svare én ting, handler det om at tage imod den GRATIS reklamemulighed, som Google tilbyder til NGO’er og frivillige foreninger.
Indrømmet, muligheden for gratis annoncering kan du kun få, hvis du kommer fra en velgørende organisation.
Men hvis du kommer fra en anden type medlemsorganisation, så hæng lige på alligevel. 🙋♂️♂︎
Et gratis annonce-boost på 10.000 dollars
Google For Nonprofits er Googles CSR-program for NGO’er og velgørende foreninger. Her tilbyder Google gratis reklamer til NGO’er.
Det eneste, det kræver, er sådan set, at I finder tiden til at sætte det op, da der især vil være en god gevinst for mange mindre og mellemstore organisationer. Google for Nonprofits giver nemlig gratis adgang til en række af Googles produkter.
Dem kan du læse mere om her.
F.eks. kan I som NGO eller velgørende organisation få adgang til Google Workspace og til YouTubes nonprofit-program.
Men spørger du mig, er det Google Ad Grants, der har størst værdi for de fleste medlemsorganisationer, der er berettiget til at få den gratis annoncering.
Google Ad Grants fungerer nøjagtigt som Google Ads, du ved, de reklamer du får i Googles søgeresultater med den undtagelse, at reklamepladsen er gratis for NGO’er og velgørende foreninger. 😃
Google Ad Grants tilbyder gratis reklameplads for op til 10.000 dollars om måneden!
Jep, du læste rigtigt!
Selvom det reelle månedlige beløb, der stilles til rådighed, er mindre for de fleste danske NGO’er, er tilbuddet ganske attraktivt, og det giver jer god mulighed for at blive fundet på de søgeord, I gerne vil findes på - dvs. de ord, I vil tage ejerskab på.
Hvis I allerede har en Google Ads konto, vil jeg anbefale, at I kombinerer den med en Google Ad Grants-konto.
Og hvis I så samtidig arbejder med jeres organiske søgeresultater gennem SEO, er I rigtig godt med inden for Googles digital annoncering.
For det første skal man kunne finde jer i det organiske søgeresultat. Det organiske søgeresultat kan I forbedre gennem SEO-optimering af jeres website, så I sikrer jer, at I bliver fundet på de keywords/ søgeord, I som organisation gerne vil eje.
For det andet skal man kunne finde jer på Google Ads.
Google Ads er betalte reklamer, og det er her, hvor I har mulighed for at få gratis reklame. De reklamer, I kan få gratis, hedder Google Ad Grants.
Er I kvalificeret til gratis annoncering?
Der er en række kriterier, I skal opfylde, hvis I som NGO vil kvalificeres til Google For Nonprofits – og dermed gratis annoncering.
Google opstiller selv to grundlæggende krav:
Jeres organisation skal først og fremmest være registreret som NGO eller velgørende organisation i Danmark og opfylde de nødvendige krav til NGO’er. I kan finde Googles krav her.
Derudover skal jeres organisation godkendes af Googles partner TechSoup, som er et internationalt netværk af NGO’er, der yder teknisk support og donerer teknologiske værktøjer til andre NGO’er.
I kan registrere jeres organisation hos TechSoup her.
Udover ovenstående skal der ved registreringen på TechSoup.dk vedhæftes vedtægter og dokumentation for optagelse på SKAT’s liste. De danske krav kan du læse mere om her.
Når I er godkendt hos TechSoup, kan I straks begynde at sætte jeres Google For Nonprofit-konto op.
Det kan I gøre her , hvor Google har samlet en masse viden om Google For Nonprofits.👨💻
Det blev en længere forklaring, men jeg håber, at I tager den gratis mulighed for annoncering til jer, og at den vil skabe værdi for jer.
Jeg ser ofte, når NGO’er anvender gratis Google-annoncering, at organisationerne som oftest oplever, at de mennesker, der besøger deres website, er nogle, der har en naturlig interesse for organisationen og deres mærkesag.
Det er ret banalt, for det skyldes, at folk har søgt på noget, der har relevans for både dem og for organisationen.
Som begreb kaldes det for ”pull-marketing”, som giver bedre leads.
Derfor er det en tilgang, jeg vil anbefale til mange organisationer.
Held og lykke med jeres gratis Google annoncering! 🙌