Hvordan AI kan skabe nye muligheder for dine kampagner og sætte nyt fokus på din sag
Kampagne. Verdens Skove skaffede 7.500 leads og mange nye medlemmer gennem deres AI-genererede kommunikation og kampagne om natur-destruerende kaffeplantager, som du kan opleve rundt om i bybilledet lige nu. Det gjorde de ved at oplyse om problemet med AI-billeder helt uden at have en oplagt løsning.
Af Emilie Møltoft Jensen og Christian Sophus Ehlers
Kan man lave en kampagne, når folk ikke ved, at der er et problem?
Og når man heller ikke har en løsning?
Normalt, når NGO’er kommunikerer om et problem, vil de også samtidig fortælle om en løsning.
Denne gang var der bare ikke nogen. Og det blev en udfordring for Verdens Skove.
Indsigt: Kaffe dyrkes på regnskovsjord
Hvert år ryddes omkring 120.000 hektar skov grundet kaffedyrkning. Det svarer til ca. 13 fodboldbaner hver time, hvor skov fældes for at gøre plads til kaffeplantager, så folk kan drikke deres daglige kopper kaffe.
At rigtig mange kaffeplanter dyrkes på gammel regnskovsområde, blev kampagnens indsigt. At koble kaffe, som alle elsker at drikke, sammen med regnskove, blev kampagnens indsigt, krog og driver for handling.
“Vi måtte simpelthen få sparket gang i kaffebranchen. Det er jo et kæmpe problem”, fortæller John Glitfeldt, Fundraiser- og kampagnekoordinator i Verdens Skove.
Hvordan løser man et problem uden en løsning?
“Jeg har arbejdet i 10 år med fundraising for Verdens Skove, så jeg troede bestemt, at jeg var helt opdateret på området. Men så fik jeg at vide, at kaffe rydder regnskove, og tænkte ‘Åh nej, for fanden, også kaffen! Hvorfor er der ikke nogen, der har fået styr på det?’” siger John Glitfeldt.
Selvom der ikke var nogen oplagt ultimativ løsning på problemet med skovfældning til fordel for kaffeplantager, så mente John Glitfeldt alligevel, at emnet var så vigtigt, at Verdens Skove måtte prøve at lave en kampagne for at oplyse om problematikken.
“Der er pt. ikke nogen certificeringer, der går ind og garanterer, at kaffebønner ikke har ryddet regnskov. Og der er ingen producenter, der siger noget om, hvad der har været førhen på den grund, hvor bønnerne dyrkes.”
Den eneste mindre form for løsning, som Verdens Skove kunne referere til, var, at man kunne købe den kaffe, som er certificeret af Verdens Skove selv. Kun der igennem ville man med sikkerhed kunne vide, at kaffen ikke er dyrket på ryddet regnskovsareal.
Og så måtte Verdens Skove ellers være kreative i deres kommunikation.
Først arbejdede Verdens Skove med ordspil såsom ‘Nyd din cappuccino, uden at fælde en halv regnskov.’ Ligesom man siger, når man printer eller bruger for meget papir, eller som der nogle gange står i bunden af en email: ‘Tænk på miljøet, print ikke denne email.’
“Vi var mest inspireret af at bruge humor. Altså med ordspil og med at lave vinklen på outputtet så åbenlyst i AI, at billederne ikke så ægte ud, men at de stadig var realistiske nok til, at man ville stoppe op og tænke efter. AI kunne altså løse vores vinkel på problemet, som vi ikke kunne løse med rigtige billeder," siger John Glitfeldt fra Verdens Skove.
Kreativiteten kom med AI
Selvom det oplagte ville være at sende en fotograf ud for at tage billeder af den ryddede regnskov og nogle dyrearter, som har mistet deres hjem, så var det både noget, som var set flere gange før, og dermed med risiko for at bliver ‘white noise’, men også meget dyrt for en forholdsvis lille NGO.
Med AI-genererede billeder, kunne Verdens Skove realisere endnu mere kreative kampagneideer.
AI kan skabe historiefortællinger i billeder
“Men… det skal også give mening med AI. For det ville ikke være fedt bare at vise en AI-genereret abe, så ville vi ligeså godt kunne vise en ægte abe. Men i de billeder, vi fik frem, er der en historiefortælling, som vi kun kunne få frem gennem AI.”
Den første kampagne i efteråret 2023 blev med forskellige slags kaffekopper i dyrenes hænder, og derefter nu i foråret 2024 blev kampagnen mere aktivistisk med skilte i dyrenes hænder.
“Men så tror jeg også, at vores AI-kvote er opbrugt for nu.” griner John Glitfeldt.
Det gik stærkt og tog fart
Hele processen fra problemet kom frem i lyset til den første AI-kampagne blev lanceret tog kun lidt under en måned. AI kunne altså gøre arbejdet virkelig effektivt og skabe en kort proces fra idé til handling og til det færdige produkt.
“Tempoet, vi kunne eksekvere det her i, var vildt.” siger John Glitfeldt.
Og foruden tempoet kunne Verdens Skove også se, at de nåede ud til endnu flere nye mennesker, som jo potentielt kunne blive deres støtter og medlemmer.
“Vi er nået ud til rigtig mange, og også til nogle nye målgrupper. Og så er det også rigtig dejligt, at det ikke handler om død og ødelæggelse hele tiden, men at man kan forsøge at lægge en ny vinkel på det, som kan skabe noget ny opmærksomhed og få nogle nye mennesker til at lytte.” forklarer John Glitfeldt.
Med den nye reach og den hurtige eksekvering kom Verdens Skove også i søgelyset for AFA, som står for de lodrette reklameskilte ved stoppesteder og vejkryds.
Én gang om året uddeler AFA en gratis kampagne til en god sag, og i 2024 valgte de Verdens Skove både for deres allerede opnåede succes med kampagnen og for deres nytænkning af brug af AI-billeder.
Derfor kan du nu se en lille abe holde et aktivistisk skilt for at få dig til at støtte med 25 kroner til at redde regnskoven.
Brandkampagne men også Leadkampgne
Men de 25 kroner skulle selvfølgelig konverteres til leads efterfølgende, hvor støtten kunne blive spurgt ind til, om de ikke kunne tænke sig at skrive under eller støtte fast med et beløb.
Samlet har Verdens Skove indsamlet 7.500 underskrifter og leads.
“Vi havde egentlig ikke noget konkret mål, men hvis vi nærmede os 10.000 underskrifter, så ville vi være glade.” smiler John Glitfeldt og fortsætter:
“Vi går videre med underskrifterne til politikerne i Danmark og EU og viser, hvor mange der synes, at det her er et problem, der skal findes en større løsning på.”
Learnings og udvikling fra kampagnerne
Gennem flere forskellige dyr viste det sig, at især de mere farverige dyr virkede bedre på folk, og de mere aktivistiske skilte kom også bedre igennem med et klart budskab.
I fremtiden vil John Glitfeldt og Verdens Skove tage AI med i deres værktøjskasse, da det kan løse mange udfordringer og hjælpe med kreative tiltag.
Og så har de også fundet ud af, at man godt kan oplyse om et problem uden at have en konkret løsning. Det har de netop gjort med stor succes, som kan ses i gadebilledet nu og i deres mål.