Facebook lukker deres indsamlingstools i Danmark

Meta lukker deres social fundraising tools i Europa. Dermed også i Danmark. Fra den 1. juli 2024 vil det ikke længere være muligt for indsamlingsorganisationer i Europa (EØS-området) at bruge indsamlingstjenesterne på Facebook og Instagram. Det forventes, at også danske NGO’er vil miste et større millionbeløb.

Hundredevis af danske indsamlingsorganisaitoner har i flere år haft glæde af Facebook Sociale Fundraising-tools. Nu lukker funktionen i Danmark.

Facebook og Instagrams værktøjer til indsamling og fundraising lukker.

Det oplyser Meta i en notifikation. I stedet opfordres danske indsamlingsorganisationer til at omdirigere potentielle donorer til deres egne hjemmesider for at modtage donationer her.

Det har været forventet, at der var ændringer på vej fra Meta.

Facebook og Instagram har i en længere periode ikke villet onboarde ”nye” danske indsamlingsorganisationer på deres Social Fundraising Tools.

Her har små danske NGO’er og organisationer systematisk fået beskeden ”We are unable to provide this service to new customers”.

Det forlød, at det var fordi Meta ville tage hele Facebook Fundraisers i Europa op til ”review”. 

Nu ved vi så hvorfor.

Meta selv oplyser ikke meget om årsagen til lukningen, men erfaringerne fra England (hvor Facebooks social fundraising-tools er meget udbredte og anvendte), viser, at Facebook egne betalingsværktøjer er blevet udfaset til fordel for Paypal Giving.

Det er derfor nærliggende at antage, at Meta ikke ønsker at ”agere bank” for indsamlingsorganisationerne. Og nu altså tager konsekvensen og lukker helt for muligheden.

Farvel efter et tumultarisk liv i Danmark

Det endelige farvel fra Meta kommer efter en tumultarisk liv for Facebook fundraisers i Danmark.

Danske indsamlingsorganisationer har haft stor glæde af Facebook og Instagrams indsamlingsværktøjer - og deres indbyggede algoritme-medvind.

Indsamlingsværktøjerne blev introduceret med endog meget stor succes, bl.a. båret frem at de populære Fødselsdags-fundraisers.

Ved hjælp at en notifikation og opfordring om at oprette en indsamling til en velgørende indsamlingsorganisation 14 dage før ens egen fødselsdag, blev der effektivt nudget og derfor oprettet og indsamlet millioner.

Pengene blev udbetalt direkte på organisationernes bankkonto – og uden gebyrer fra Metas side.

De dengang mange nye og mere folkeligt tilgængelige donationsmuligheder på både Facebook og Instagram bidrog positivt til at mobilisere flere (og nye!) målgrupper til at engagere sig i digital aktivisme og til at donere til danske organisationer.

Det var en ubetinget succes.

Algoritme-medvind for nedadgående

Herefter fulgte en årrække hvor Facebook pga. den danske indsamlingslovgivning helt trak stikket til Facebook fundraisers i Danmark.

Men en stærk lobbyindsats fra en række toneangivende danske indsamlingsorganisationer og ISOBRO, lykkedes det dog at finde en juridisk løsning, så Meta igen åbnede for Facebook fundraisers i Danmark.

Men det blev aldrig det samme igen.

Tidligere tiders store viralitet og algoritmemedvind var væk og Facebook og Instagrams indsamlingsværktøjer har over de sidste (par) år mistet en væsentlig del af deres power og effektivitet.

Et tab – men også en mulighed for danske organisationer

Samlet set ligner det dog alligevel et tab af indtjening for danske indsamlingsorganisationer at Meta lukker deres indsamlingstools i hele Europa.

Og en ændring, der kræver en tilpasning af danske indsamlingsorganisationer digitale strategi.

Det er samtidig en god anledning for organisationerne til at styrke egen hjemmeside og sikre, at egne donationssystemer og formularer er så brugervenligt som muligt.
En overvejelser er her at integrere flere betalingsmuligheder og i det hele taget sikre, at processen er transparent og sikker for organisationens støtter.

I skal selv eje jeres donordata

Men Metas Fundraisers farvel i Danmark udgør også en mulighed for at organisationerne for i større grad at satse på at ege egne data.

Få en strategi for at indsamle mobilnumre og e-mails. Facebook fundraisers stop er et vink med en vognstang – og en væsentlig anledning til - at man som indsamlingsorganisation selv sikrer sig ejerskab og adgang til egne støtter.

Det er nu I skal sikre en systematisk indsamling og registrering af bidrag, persondata og permissions uden om Meta og andre techgiganter.

Nye funktioner kommer til

Det forlyder da også, at Meta (som et slags plaster på såret), arbejder på nye funktioner, der i stedet for donationsknapperne kan hjælpe med at drive trafik og donationer via indsamlingsorganisationernes egne hjemmesider.

Et eksempel er den omtalte opdatering af 'Doner'-knappen, der skulle være på vej fra Meta. Det nye ventes her at blive at knappen kan indstilles til at linke direkte til organisationernes egen donationsside.

Desuden rygtes det, at Meta undersøger, hvordan de kan gøre links til velgørenhedsindsamlinger mere appellerende. Det kan f.eks. være gennem nye måder indsamlingsorganisationerne kan fortælle om deres arbejde og vise deres resultater på.

Læs mere hos Facebook her

Christian Sophus Ehlers

Jeg hjælper medlemsorganisationer, NGO’er, partier og fagforeninger med at få flere medlemmer, støtter og digitale handlinger.

Previous
Previous

Hvordan AI kan skabe nye muligheder for dine kampagner og sætte nyt fokus på din sag

Next
Next

Tre kampagnegreb der kan skaffe medlemmer og faste støtter til jer