Når indsamling samtænkes med formål, opstår sød musik

Når medlems- og indsamlingsorganisationer samtænker formål og forretning, opstår der både økonomisk succes og større gennemslagskraft for deres sag. Det kræver mod og nytænkning, men gevinsten er tydelig: Flere støtter, stærkere organisationer.

Dette er et kort uddrag af et længere indlæg på mediet Filantropi. Du kan læse det i fuld længde her.

Flere af de mest effektive og succesfulde medlems- og indsamlingsorganisationer, som jeg rådgiver, evner effektivt at samtænke forretningen, privatindsamling, medlemsrekruttering og indsamling, med formåls- og programarbejdet.

Og når det sker, opstår sød musik.

Fælles for dem alle er, at leads og rekruttering, der er skabt i relevant kontekst (formålet), performer bedre ved senere opgradering, værdimaksimering og krydssalg (forretningen).
Når program, formål og forebyggelse samtænkes med privatfundraising, opstår der merværdi.

Eksemplerne er mange. Tag alle de patientforeninger, der i disse år bevæger sig fra historisk set at have været udelukkende ’patient-centriske’ eller ligefrem ’sygdom-centriske’ til i stigende grad at være ’donor-centriske’ i deres tilgang til arbejdet.

Flere af de bedste patientorganisationer lykkes med at lave indsamling på ryggen af og i forlængelse af deres formål om oplysning og forebyggelse af sygdom. Og det er på én gang smukt og samtidig uhyre effektivt.

Selv i de tilfælde, hvor indsamlingskampagnen mod forventning mislykkes, har de opnået deres formål ved at oplyse, forebygge og rådgive om den sag, de er sat i verden for.

Advocacy samtænkt med privatindsamling

Eller tag de aktivistiske medlemsorganisationer. Når eksempelvis Greenpeace, Mellemfolkeligt Samvirke eller Oxfam lykkes med at lave politiske kampagner og underskriftsindsamlinger i forlængelse af deres sag, skaber de en stærk synergi mellem formål og fundraising.

Organisationerne formår at lave forretning, men flytter samtidig den politiske dagsorden. De understøtter deres advocacyindsats og arbejdet med public affairs, samtidig med, at de opnår kommerciel succes med flere bidrag fra privatpersoner.

De personer, der vælger at underskrive en politisk underskriftsindsamling, er naturligvis også de mest relevante for medlemskab eller fast støtte af de respektive organisationer.

Et tredje eksempel (…)

LÆS hele mit debatindlæg på sitet Filantropi her (Linket er åbent og kan tilgås af alle)

Christian Sophus Ehlers

Jeg hjælper medlemsorganisationer, NGO’er, partier og fagforeninger med at få flere medlemmer, støtter og digitale handlinger.

Next
Next

10 trends for NGO’er, medlemsorganisationer i 2025