Sådan finder du ud af, om Metas annoncestop rammer jer
Ændringerne er på vej, og Meta vil fremover blokere for annoncer om valg, politik og sociale mærkesager. Men ikke alle bliver lige hårdt ramt, for der helt naturligt meget stor forskel på både typer af organisationer og deres budskaber.
Et af de spørgsmål jeg har fået allermest de sidste tid er gået på hvilke specifikke organisationer der bliver påvirkede af Metas annoncestop pr. 1. oktober.
Og det er faktisk muligt at få en indikator for, om – og hvor hårdt – I bliver påvirket.
Jeg skriver bevidst indikator og ikke klarhed, for Meta er notorisk inkonsistent og uklar i deres kategorisering af annoncer, og det er kendt sag, at de er svære at komme i kontakt med.
Vi ved derfor ikke præcis, hvilke konkrete annoncer der vil og ikke-vil blive tilladt fra 1. oktober.
Til gengæld kan vi få et godt fingerpeg ved at kigge nærmere på Meta Ads Library.
Hvad er Meta Ads Library?
Meta Ads Library er et offentligt arkiv, hvor du kan se alle annoncer, Meta har kategoriseret – både nuværende og tidligere. Du kan se både jeres egne annoncer og din konkollegaers.
Og netop ved at se på, om og hvilke annoncer I tidligere har haft i kategorien ”valg, politik og sociale mærkesager”, kan I få en indikation af, hvorvidt ændringerne rammer jer.
Har I haft annoncer i denne kategori før?
Så er der stor sandsynlighed for, at I bliver berørt – da det netop er denne kategori, der fremover ikke vil være tilladt.Har I ingen annoncer i denne kategori?
Så er sandsynligheden for, at I bliver påvirket, væsentligt mindre.
Sådan tjekker du din organisation
1. Gå til Ads Library
Klik ind på Meta Ads Library og vælg annoncekategorien ”mærkesager, valg eller politik”.
Fremsøg herefter jeres egen Facebook-side.
2. Se også tidligere annoncer
Fjern filteret ”aktive annoncer”.
Standardvisningen viser kun aktive annoncer, men vi skal også se inaktive annoncer for at kunne vurdere, om I tidligere har haft annoncer i denne kategori.
3. Vurder resultatet
Du ser nu et overblik over, om – og hvor mange – af jeres annoncer, der ligger i den kategori, Meta lukker.
Tre typiske scenarier
Alle annoncer ligger i kategorien
→ I bliver sandsynligvis ramt hårdt af Metas ændringer.
Nogle annoncer ligger i kategorien, andre ikke
→ I bliver delvist ramt. I kan muligvis fortsætte dele af jeres annoncering.
Ingen annoncer ligger i kategorien
→ I bliver sandsynligvis ikke ramt.
Husk usikkerheden
Der gives ingen garantier. Meta er som beskrevet uklare i deres praksis, og vi ved ikke præcis, hvordan de vil håndhæve reglerne fremover. Men denne metode kan give jer et fingerpeg, så I kan tage højde for det i jeres planlægning.
Tag fat i mig, hvis I vil have sparring om, hvordan I kan tilpasse jeres forretningsstrategi, medlemshvervning eller fundraising, så I står stærkt – også efter ændringerne.