Hvordan Faglige Seniorers mailliste voksede med 195.000 abonnenter
Leadgenerator. Danmarks næststørste seniororganisation Faglige Seniorer har på imponerende vis skabt en rekordstor og loyal medlemsbase af seniorer, rekrutteret via e-mail. Tusindvis af seniorer sidder hver uge klar bag tasterne, og venter trofast på, at nyhedsbrevet fra Faglige Seniorer dukker op i deres mailboks. Den store succes er i særdeleshed drevet af meget stærke freebies, der fungerer som en massiv lead magnet for Faglige Seniorer.
Fra 0 til 195.000 abonnenter
Du kender Ældre Sagen. Men kender du også Faglige Seniorer? Organisationen har siden år 2018 haft massivt vokseværk, og kan i dag kalde sig Danmarks næststørste seniororganisation, med 195.000 pennevenner, alt sammen drevet af email-marketing.
På få år er det lykkedes Faglige Seniorer at opbygge og vækste antallet af abonnenter på nyhedsbrevet fra 0 til i dag 195.000 modtagere, og med en forventning om, at antallet af abonnenter på nyhedsbrevet vil stige yderligere i de kommende år.
FAKTA: Faglige Seniorer er en selvstændig organisation for fagbevægelsens seniormedlemmer. Det er Danmarks næststørste seniororganisation med mere end 250.000 medlemmer fordelt på 550 seniorklubber over hele landet.
Succesen bag den voldsomme vækst i abonnenter på nyhedsbrevet er et resultat af, at Faglige Seniorer har formået at se mulighederne i nyhedsbrevet, som en betydelig kommunikationskanal til deres målgruppe, og samtidig har formået at skabe værdifuldt indhold for abonnenterne.
På imponerende vis er 2/3 af abonnenterne på nyhedsbrevet medlemmer, som aktivt har valgt at tilmelde sig nyhedsbrevet. Dette giver et klart billede af, at Faglige Seniorer rammer plet i forhold til at skabe indhold, som seniorerne finder værdifuldt og har gavn af. En organisk tiltrækning af medlemmer - drevet af, at Faglige Seniorer skaber indhold, som medlemmerne efterspørger.
”At gøre seniorerne stærkere i deres seniorliv”
Faglige Seniorers målgruppe er simpel: Alle over 60 år. Foreningens formål er at gøre seniorerne stærkere i deres seniorliv. Måden hvorpå Faglige Seniorer forsøger at bidrage til at stille seniorerne bedre i deres seniorliv er ved at skabe værdifuldt indhold for seniorerne. Det er indhold, der eksempelvis omfatter seniorernes rettigheder, muligheder, livsvilkår og meget andet. Overlæggeren for nyhedsbrevet er derfor altid at skabe indhold, som abonnenterne kan se en værdi i, og som bidrager på positiv vis i deres hverdag.
For hele tiden at blive klogere på målgruppen og deres behov og interesser studerer Faglige Seniorer nøje statistikken for de udsendte nyhedsbreve og trafikken på hjemmesiden. Fokus er blandt andet på, hvad deres læsere er interesserede i, hvad de klikkede på, hvad var det første de læste, mm. Alt sammen gør, at Faglige Seniorer konstant kan korrigere og tilpasse sit indhold efter medlemmerne således, at de fortsat kan skabe værdifuldt indhold for medlemmerne.
Lok, skub og pres læseren
Ved tilmelding til nyhedsbrevet fra Faglige Seniorer bydes læseren velkommen med en lille gave. Når man tilmelder sig, får man nemlig en freebee, i form af blandt andet seniorhåndbogen. Seniorhåndbogen er Faglige Seniorers førende leadgenerator.
Fra Faglige Seniorers side har det fortsat værdi at bibeholde den fysiske seniorhåndbog, da målgruppen af seniorer fortsat udviser en interesse i det fysiske eksemplar af seniorhåndbogen.
Desuden er der i forbindelse med afholdte arrangementer mulighed for at få et gratis eksemplar af bogen, hvilket bidrager til at skabe en hype omkring bogen, word of mouth, som får flere fra den tiltænke målgruppe til at købe bogen af frygt for at gå glip af noget vigtigt. Nyhedsbrevet er dog fortsat den vigtigste salgskanal til salg af seniorhåndbogen.
Andre leadgeneratorer for Faglige Seniorer
Seniorhåndbogen er som nævnt den vigtigste leadgenerator, men Faglige Seniorer har også en række andre leadgeneratorer, som ligeledes er vellykkede. Et eksempel på dette er beregnere, fx beregning af ældrechecks eller din pensionsopsparing.
Alle kan kvit og frit udregne deres pensionsopsparing, og modtage resultatet digitalt. Et særkende for Faglige Seniorer er, at man uagtet, hvorvidt man ønsker at opgive sin mailadresse eller ej, vil modtage resultatet af beregningen.
Det har vist sig at være en succes, at Faglige Seniorer ikke er påtrængende i indsamlingen af mailadresser, da de rent faktisk generer mailadresser, trods intet krav herom. Frivillighed og en reel interesse for Faglige Seniorer er nemlig særdeles vigtigt.
Faglige Seniorer får også leads gennem konkurrencer, som både beriger dem med nye abonnenter, såvel som de bidrager til at berige data på de eksisterende abonnenter.
Permissionopsamling tænkes ind i alle aspekter
Strategien bag Faglige Seniorers permissionopsamling af mailadresser er at tænke opsamlingen af mailadresser ind i flere forskellige aspekter.
Det må altså være lettilgængeligt at signe sig op til deres nyhedsbrev. Af denne grund tænkes link til at signe op til nyhedsbrevet ind i alt fra kontakter, blanketter til links på kvitteringssider – samt pop-ups med mulighed for tilmelding til nyhedsbrevet.
En strategi, som har vist sig at give overraskende mange sign-ups er, når tilmelding til nyhedsbrevet redaktionelt indgår i tekster. Her fremgår det diskret af de redaktionelle tekster, at man kan tilmelde sig nyhedsbrevet. Og det er effektivt, da det inkorporeres på en ikke-reklame-agtig måde.
Segmentering og personificering af nyhedsbrevet
Faglige Seniorer segmenterer sit nyhedsbrev på en række parametre: fx alder, geografi og fagforening. Det absolut afgørende parameter for Faglige Seniorer at segmentere nyhedsbrevet på er alder, da indholdet i nyhedsbrevet naturligvis bør segmenteres efter hvorvidt, du er nået folkepensionsalderen eller ej – det har nemlig afgørende betydning for, hvad du som abonnent finder relevant og værdifuldt i forhold til den enkeltes seniorliv.
Medlemmernes geografiske placering er vigtig ift. hvilket indhold de finder relevant – eksempelvis betinget af, hvad der rører sig i deres nærområde. Disse parametre benyttes således til blandt andet at segmentere indhold i nyhedsbrevet, pre-header, emne mm.
Derudover personificerer Faglige Seniorer deres nyhedsbrev. Eksempelvis ved at flette navnet på abonnenten ind i emnefeltet, eller abonnentens kommune kan flettes ind i tekstfeltet i nyhedsbrevet. At Faglige Seniorer er i stand til at personificere sine nyhedsbreve på flere parametre, er et resultat af et særdeles godt kendskab til læserne – de har dataet og formår at bruge det.
”Du bli’r, hvad du måler”
At skabe værdifuldt indhold er alfa-omega for Faglige Seniorer. Af denne grund må de konstant have fingeren på pulsen, og holde sig up-to-date med hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt.
Organisationen laver ugentlig tjek-ups på blandt andet på åbningsprocenten af nyhedsbrevet, klikraten, afmeldinger af nyhedsbrevet, trafik til hjemmeside mm. Her sætter Faglige Seniorer en række mål, som skal opnås.
Den løbende læring fra uge til uge er essentiel. Det gør det muligt for Faglige Seniorer at lære læserne at kende, og derigennem være i stand til at tilpasse sit indhold til læserne.
Faglige Seniorer tilrettelægger også indhold på hjemmesiden baseret på, hvordan de kan opnå trafik til hjemmesiden over længere tid. Et glimrende eksempel på dette kunne være deres guide til varmechecken, som hele tiden holdes opdateret, og derved forbliver relevant. Guiden vil trække trafik til hjemmesiden over flere måneder, måske år.
Resultater fra Faglige Seniorer er bragt med deres tilladelse.