Hvordan Faglige Seniorers mailliste voksede med 195.000 abonnenter

Leadgenerator. Danmarks næststørste seniororganisation Faglige Seniorer har på imponerende vis skabt en rekordstor og loyal medlemsbase af seniorer, rekrutteret via e-mail. Tusindvis af seniorer sidder hver uge klar bag tasterne, og venter trofast på, at nyhedsbrevet fra Faglige Seniorer dukker op i deres mailboks. Den store succes er i særdeleshed drevet af meget stærke freebies, der fungerer som en massiv lead magnet for Faglige Seniorer.  

Fra 0 til 195.000 abonnenter
Du kender Ældre Sagen. Men kender du også Faglige Seniorer? Organisationen har siden år 2018 haft massivt vokseværk, og kan i dag kalde sig Danmarks næststørste seniororganisation, med 195.000 pennevenner, alt sammen drevet af email-marketing.

På få år er det lykkedes Faglige Seniorer at opbygge og vækste antallet af abonnenter på nyhedsbrevet fra 0 til i dag 195.000 modtagere, og med en forventning om, at antallet af abonnenter på nyhedsbrevet vil stige yderligere i de kommende år.


FAKTA: Faglige Seniorer er en selvstændig organisation for fagbevægelsens seniormedlemmer. Det er Danmarks næststørste seniororganisation med mere end 250.000 medlemmer fordelt på 550 seniorklubber over hele landet.


Succesen bag den voldsomme vækst i abonnenter på nyhedsbrevet er et resultat af, at Faglige Seniorer har formået at se mulighederne i nyhedsbrevet, som en betydelig kommunikationskanal til deres målgruppe, og samtidig har formået at skabe værdifuldt indhold for abonnenterne.

På imponerende vis er 2/3 af abonnenterne på nyhedsbrevet medlemmer, som aktivt har valgt at tilmelde sig nyhedsbrevet. Dette giver et klart billede af, at Faglige Seniorer rammer plet i forhold til at skabe indhold, som seniorerne finder værdifuldt og har gavn af. En organisk tiltrækning af medlemmer - drevet af, at Faglige Seniorer skaber indhold, som medlemmerne efterspørger.

Den store interesse for Faglige Seniorers indhold afspejler sig ikke kun i interessen for deres nyhedsbreve, men kan også aflæses i den stigende aktivitet på deres hjemmeside. Antallet af sidevisninger er nemlig steget bemærkelsesværdigt markant siden opstart. I år 2017 var antallet af sidevisninger på 419.483, og i år 2021 er antallet steget massivt til hele 32.104.023 visninger.

Klip fra Faglige Seniorers nyhedsbrev.

”At gøre seniorerne stærkere i deres seniorliv”
Faglige Seniorers målgruppe er simpel: Alle over 60 år. Foreningens formål er at gøre seniorerne stærkere i deres seniorliv. Måden hvorpå Faglige Seniorer forsøger at bidrage til at stille seniorerne bedre i deres seniorliv er ved at skabe værdifuldt indhold for seniorerne. Det er indhold, der eksempelvis omfatter seniorernes rettigheder, muligheder, livsvilkår og meget andet. Overlæggeren for nyhedsbrevet er derfor altid at skabe indhold, som abonnenterne kan se en værdi i, og som bidrager på positiv vis i deres hverdag.

For hele tiden at blive klogere på målgruppen og deres behov og interesser studerer Faglige Seniorer nøje statistikken for de udsendte nyhedsbreve og trafikken på hjemmesiden. Fokus er blandt andet på, hvad deres læsere er interesserede i, hvad de klikkede på, hvad var det første de læste, mm. Alt sammen gør, at Faglige Seniorer konstant kan korrigere og tilpasse sit indhold efter medlemmerne således, at de fortsat kan skabe værdifuldt indhold for medlemmerne.

Lok, skub og pres læseren
Ved tilmelding til nyhedsbrevet fra Faglige Seniorer bydes læseren velkommen med en lille gave. Når man tilmelder sig, får man nemlig en freebee, i form af blandt andet seniorhåndbogen. Seniorhåndbogen er Faglige Seniorers førende leadgenerator.  

Seniorhåndbogen findes både i fysisk og digital udgave, og holdes opdateret med meningsfuldt indhold for seniorerne. Det er netop udviklingen af den digitale seniorhåndbog, der har været den primære årsag til væksten i abonnenter.

Den digitale seniorhåndbog får man i dag gratis ved tilmelding til nyhedsbrevet. Den fysiske seniorhåndbog får man mod betaling.

Fra Faglige Seniorers side har det fortsat værdi at bibeholde den fysiske seniorhåndbog, da målgruppen af seniorer fortsat udviser en interesse i det fysiske eksemplar af seniorhåndbogen.

Desuden er der i forbindelse med afholdte arrangementer mulighed for at få et gratis eksemplar af bogen, hvilket bidrager til at skabe en hype omkring bogen, word of mouth, som får flere fra den tiltænke målgruppe til at købe bogen af frygt for at gå glip af noget vigtigt. Nyhedsbrevet er dog fortsat den vigtigste salgskanal til salg af seniorhåndbogen.

Andre leadgeneratorer for Faglige Seniorer
Seniorhåndbogen er som nævnt den vigtigste leadgenerator, men Faglige Seniorer har også en række andre leadgeneratorer, som ligeledes er vellykkede. Et eksempel på dette er beregnere, fx beregning af ældrechecks eller din pensionsopsparing.

Alle kan kvit og frit udregne deres pensionsopsparing, og modtage resultatet digitalt. Et særkende for Faglige Seniorer er, at man uagtet, hvorvidt man ønsker at opgive sin mailadresse eller ej, vil modtage resultatet af beregningen.

Det har vist sig at være en succes, at Faglige Seniorer ikke er påtrængende i indsamlingen af mailadresser, da de rent faktisk generer mailadresser, trods intet krav herom. Frivillighed og en reel interesse for Faglige Seniorer er nemlig særdeles vigtigt.

Da medlemmerne ser en værdi i Faglige Seniorers beregner, er de besøgende på hjemmesiden mere tilbøjelige til at ønske at tilmelde sig nyhedsbrevet i ønsket om yderligere værdifuldt indhold.

Faglige Seniorer får også leads gennem konkurrencer, som både beriger dem med nye abonnenter, såvel som de bidrager til at berige data på de eksisterende abonnenter.

Permissionopsamling tænkes ind i alle aspekter
Strategien bag Faglige Seniorers permissionopsamling af mailadresser er at tænke opsamlingen af mailadresser ind i flere forskellige aspekter.

Det må altså være lettilgængeligt at signe sig op til deres nyhedsbrev. Af denne grund tænkes link til at signe op til nyhedsbrevet ind i alt fra kontakter, blanketter til links på kvitteringssider – samt pop-ups med mulighed for tilmelding til nyhedsbrevet.

En strategi, som har vist sig at give overraskende mange sign-ups er, når tilmelding til nyhedsbrevet redaktionelt indgår i tekster. Her fremgår det diskret af de redaktionelle tekster, at man kan tilmelde sig nyhedsbrevet. Og det er effektivt, da det inkorporeres på en ikke-reklame-agtig måde.

I de redaktionelle tekster får læseren fornemmelsen af, at Faglige Seniorer har styr på reglerne mm., og derfor har læserne tillid til dem, og har derfor paraderne nede. Dette skaber et godt udgangspunkt for at have lyst til at signe sig op til nyhedsbrevet og videre til medlemsskab.

Segmentering og personificering af nyhedsbrevet
Faglige Seniorer segmenterer sit nyhedsbrev på en række parametre: fx alder, geografi og fagforening. Det absolut afgørende parameter for Faglige Seniorer at segmentere nyhedsbrevet på er alder, da indholdet i nyhedsbrevet naturligvis bør segmenteres efter hvorvidt, du er nået folkepensionsalderen eller ej – det har nemlig afgørende betydning for, hvad du som abonnent finder relevant og værdifuldt i forhold til den enkeltes seniorliv.

Medlemmernes geografiske placering er vigtig ift. hvilket indhold de finder relevant – eksempelvis betinget af, hvad der rører sig i deres nærområde. Disse parametre benyttes således til blandt andet at segmentere indhold i nyhedsbrevet, pre-header, emne mm.

Derudover personificerer Faglige Seniorer deres nyhedsbrev. Eksempelvis ved at flette navnet på abonnenten ind i emnefeltet, eller abonnentens kommune kan flettes ind i tekstfeltet i nyhedsbrevet. At Faglige Seniorer er i stand til at personificere sine nyhedsbreve på flere parametre, er et resultat af et særdeles godt kendskab til læserne – de har dataet og formår at bruge det.  

Den personlige og nære kontakt vises også på anden vis i Faglige Seniorers nyhedsbrev. Afsenderen af nyhedsbrevet er nemlig ikke “Faglige Seniorer”, men derimod en personliggjort hilsen af Brian og Susanne fra Faglige Seniorer. Gennem en AB-test har dette vist sig at være en succes, da relationen mellem Faglige Seniorer og læserne personliggøres yderligere, når der sættes navn og ansigt på.

Faglige Seniorer har indgået et samarbejde med Krak, hvor Faglige Seniorer har en fast plads på Kraks søgemaskine. NI’s forside (billede) generer trafik til seniornews (seniornews er Faglige Seniorers daglige nyhedsbrev). 

Faglige Seniorer tjener penge på annoncer hos dem, hvilket er et nyere tiltag for ældreorganisationen, men ikke desto mindre et særdeles vellykket tiltag.

”Du bli’r, hvad du måler”
At skabe værdifuldt indhold er alfa-omega for Faglige Seniorer. Af denne grund må de konstant have fingeren på pulsen, og holde sig up-to-date med hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt.

Organisationen laver ugentlig tjek-ups på blandt andet på åbningsprocenten af nyhedsbrevet, klikraten, afmeldinger af nyhedsbrevet, trafik til hjemmeside mm. Her sætter Faglige Seniorer en række mål, som skal opnås.

Den løbende læring fra uge til uge er essentiel. Det gør det muligt for Faglige Seniorer at lære læserne at kende, og derigennem være i stand til at tilpasse sit indhold til læserne.

Faglige Seniorer tilrettelægger også indhold på hjemmesiden baseret på, hvordan de kan opnå trafik til hjemmesiden over længere tid. Et glimrende eksempel på dette kunne være deres guide til varmechecken, som hele tiden holdes opdateret, og derved forbliver relevant. Guiden vil trække trafik til hjemmesiden over flere måneder, måske år.

Med blandt andet den succesfulde leadgenerator ”Seniorhåndbogen” har Faglige Seniorer formået at skabe fundamentet for en kerne af trofaste medlemmer som Faglige Seniorer sender ugentligt værdifuldt og brugbart indhold via nyhedsbrevet, som har til f

Faglige Seniorer har på relativt få år vokset sig til Danmarks næststørste ældreorganisation.

Med blandt andet den succesfulde leadgenerator ”Seniorhåndbogen” har Faglige Seniorer formået at skabe fundamentet for en kerne af trofaste medlemmer som Faglige Seniorer ugentligt sender værdifuldt og brugbart indhold til via nyhedsbrevet, hvilket har til formål at stille seniorerne stærkere i deres seniorliv.

Resultater fra Faglige Seniorer er bragt med deres tilladelse.

Christian Sophus Ehlers

Jeg hjælper medlemsorganisationer, NGO’er, partier og fagforeninger med at få flere medlemmer, støtter og digitale handlinger.

Previous
Previous

Hvordan Den Danske Naturfond skabte et stærkt value proposition - og rekrutterede tusindvis af støtter

Next
Next

Sådan sænker Dyrenes Beskyttelse den psykologiske barriere for fast støtte