Håb eller Poverty Porn?
NGO’er, foreninger og andre indsamlingsorganisationer har i årevis højlydt diskuteret, om hhv. negativ eller positiv framing virker bedst ift. at skabe økonomisk opbakning til en sag. Med baggrund i et stort metastudie omhandlende donationsadfærd kan diskussionen nu afblæses.
Et nødhjælps paradoks
Igen og igen kan jeg konstatere, at der er mennesker, som i alle tråde uanset emnet skriver, at indsamlede donationer går direkte til korruption...🤔
11 tips til din digitale indsamling
Vil du skabe din egen indsamling online med sociale medier som din motor? Her er 11 tips der kan bruges på alle digitale peer-to-peer indsamlinger, altså både hvis du vil indsamle donationer – penge – men også hvis du online vil hverve deltagere til en dør-til-dør indsamling.
Hvordan Den Danske Naturfond skabte et stærkt value proposition - og rekrutterede tusindvis af støtter
Med stor troværdighed og effektiv kommunikation og konceptet »Få 1 m2 natur for 12 kr.«, har Den Danske Naturfond opnået succes med hvervning af faste støtter, såvel som engangsdonationer.
Hvordan Faglige Seniorers mailliste voksede med 195.000 abonnenter
Leadgenerator: Danmarks næststørste seniororganisation Faglige Seniorer har på imponerende vis skabt en rekordstor og loyal medlemsbase af seniorer rekrutteret via e-mail.
Sådan sænker Dyrenes Beskyttelse den psykologiske barriere for fast støtte
Dyrenes Beskyttelse har skabt et succesfuldt hvervekoncept ”sommerven”, med et tidsafgrænset interval for donationer.
Gratis annoncering til NGO’er hos Google For Nonprofits
Sådan får du som NGO adgang til gratis annoncering via Google for Nonprofits
Få fem nye faste støtter hver dag
Adrian O’Flynn skriver smukt og overbevisende om digital rekruttering af nye støtter.
Hvordan Zetland rekrutterer tusindvis af medlemmer gennem member-get-member
Historien om hvordan Zetland rekrutterede næsten 5.000 medlemmer på én kampagne i 2021.
Apple i nyskabende indsamling til Ukraine
Apple lancerer stor indsamlingskampagne til fordel for mennesker ramt af krigen i Ukraine.
Dansk strikke-community samler millioner ind til Ukraine
Det danske strikke-community på Instagram har indsamlet mere end 3 mio. kroner til Ukraine. På 24 timer.
Hvordan Dansk Flygtningehjælp genererede tusindvis af faste micordonationer til kvinder på flugt.
Kampagne. Dansk Flygtningehjælp har på fornem vis formået at engagere en stor målgruppe af yngre danskere til at give små månedlige donationer. Det er sket via en effektiv mikrodonations-kampagne.
Nudge - nudge: Børnetegninger og andre kreative greb indsamler millioner
Donationerne via Irmas flaskeautomater er steget med 20 pct., siden automaterne blev dekoreret med tegninger fra børn, hvis familier har fået hjælp fra donationerne.
Ti indsamlingstendenser, du skal holde øje med i 2022
Både på det digitale og det analoge område vil der ske ting og sager og markante nybrud i det kommende år. Det spår Christian Sophus Ehlers, som er ekspert i fundraising, kommunikation og markedsføring hos ngo’er og medlemsorganisationer
Doner en NFT og andre tendenser vi vil se i fremtiden
Det er en trend ikke at arbejde med trends i 2022. En trend er derimod en stabil og langsigtet forandring. I det kommende år vil NGO’er og civilsamfundet stå over for øget kompleksitet og større usikkerhed. Organisationerne skal møde forandringerne med innovation, tests og eksperimenter.
"Poverty porn" sælger, men når NGO'er glemmer deres ansvar, taber vi alle
Kritikere, bl.a. Global Aktion, har blandt andet peget på Danmarks Indsamling, som et eksempel på et show, hvor fokusset på indtjeningen overstiger oplysningsarbejdet.
Ja, det koster penge at drive en NGO!
Jeg er ret træt af at der gælder særlige standarder for NGO’er. Det koster penge at drive en professionel organisation. Uanset om man er en kommerciel virksomhed eller en NGO.
Amager Fælles Venner
Prisen for den mest imponerede mobilisering og fundraising går denne uge til Amager Fælleds Venner. På 1,5 døgn (!) samlede de 2.25 millioner kroner ind.
Er den fucking gal eller pisse genial?
Er denne fundraisingannonce gal eller genial? Og virker den?
NGO’er bør skifte fokus fra kortsigtede fundraisingstrategier til større brandfortællinger
Høje krav til indsamling, skarp konkurrence og et ensidigt fokus på marketing skader NGO’ernes fortælling og brand samt kan føre til en potentiel tillidskrise. De skal i stedet skabe en ny og sund balance med flere investeringer i langsigtet kommunikation i en større fortælling om formål og motivation.